PENGUMUMAN PENTING!

Segala maklumat terkini mengenai aktiviti Misi kemanusiaan & dakwah di bawah Unit Program Pembangunan dan Dakwah Orang Asli (PPDOA) Yayasan Al-Khalifah boleh follow page FB : https://www.facebook.com/Yayasan.Al.Khalifah/

Sumbangan anda diperlukan & layak mendapat resit pengecualian cukai
(Rujukan: LHDN.01/35/42/51/179-6.6161) dan disalurkan ke dalam akaun Maybank
(Klik Icon):

AL-KHALIFAH FOUNDATION : 5640 1611 8396
_____________________________________________________________________
Saksikan aktivis Yayasan Al-Khalifah beraksi @ TV3 !
_____________________________________________________________________

01 January 2012

PROGRAM ZIARAH DAKWAH KG KUALA LAH (SUKU KAUM MENDRIQ) G. MUSANG KELANTAN

16-18 Dis 2011: Sekumpulan sukarelawan Yayasan Al-Khalifah dengan kerjasama Ustazah Zainon (JAKIM) telah membuat kunjungan ziarah dakwah ke kampung satu-satunya dihuni oleh suku kaum Mendriq di  Malaysia yang terletak di kg Kuala Lah,Gua Musang Kelantan.


Kumpulan etnik Mendriq menghuni di sekitar hulu sungai Kuala Lah, jajahan Gua Musang, Kelantan. Seperti Jahai, ciri fizikal orang Mendriq lebih mirip kepada rupa paras orang Negrito lain di kepulauan Andaman, Filipina dan Selatan Thai. Tubuh mereka kecil tetapi tegap dan sasa. 

Mereka dikatakan sebagai kaum dari tinggalan zaman paleolitik (zaman batu lama) yang mengunjur dari Semenanjung ke Pasifik. Bahasa suku kaum Mendriq ialah Austraossiatik. Mereka tergolong sebagai penutur kumpulan etnik Mon-Khmer tetapi kini telah banyak menerima kemasukan kosa kata Melayu.


Dengan jumlah penduduk sebanyak lebih kurang 300 orang, sambutan yang diberikan terhadap program yang dijalankan amat menggalakkan. Pelbagai aktiviti diadakan untuk mereka seperti sukaneka kanak-kanak dan dewasa, kelas membuat kuih, kuliah asas fardhu ain, ziarah mahabah, sumbangan pakaian serta sumbangan barangan kepada semua penduduk kampung.


Walaupun program dilakukan dalam waktu yang singkat iaitu hanya selama 2 hari, tetapi keramahan dan penerimaan mereka sangat baik. Mereka berharap program sebegini dapat diteruskan untuk masa-masa mendatang. InsyaAllah! 


0 komen:

Post a Comment

Yayasan Al-Khalifah
adalah sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang bukan berorientasikan keuntungan (Non Profit Organization) didaftarkan di bawah suruhanjaya syarikat sebagai sebuah syarikat ‘Limited by Guarantee’, ditubuhkan pada 16 November 2006.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...